Edit Content

Klaar om aan de slag te gaan?

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij uw project van A tot Z kunnen realiseren. Bel ons, stuur een e-mail of vul ons contactformulier in. Wij kijken ernaar uit om met u samen te werken!

 

Contact Info

ALGEMENE CONTRACT- EN FACTUURVOORWAARDEN

Artikel 1 identificatie

CHIEL VAN AEL, handelend onder de handelsnaam ‘LOOKCHIC SCHILDERWERKEN’ met zetel te 2400 Mol, Martelarenstraat 176, ondernemingsnummer 0804.117.627.

E-mailadreslookchic.schilderwerken@gmail.com

Telefoonnummer: +32 488 51 75 62

Artikel 2 Toepassingsgebied

Deze algemene voorwaarden vullen de bijzondere voorwaarden aan die eigen zijn aan elke contractuele verhouding tussen LOOKCHIC SCHILDERWERKEN en de klant. Ook zijn zij van toepassing op eventuele aanvullende – of vervolgopdrachten en op andere contracten die partijen zouden kunnen sluiten.

Door ondertekening van deze algemene voorwaarden erkent de klant deze te hebben ontvangen, begrepen en aanvaard.

Er kan enkel van deze algemene voorwaarden afgeweken worden na wederzijds schriftelijk akkoord tussen partijen.

Artikel 3 Overeenkomst

De overeenkomst tussen LOOKCHIC SCHILDERWERKEN en de klant komt tot stand door de schriftelijke (op papier of online) aanvaarding van de offerte door de klant.

De offerte is geldig gedurende 30 kalenderdagen. De offerteprijs is exclusief eventuele meerwerken (zie bepaling 4).

Door ondertekening van deze algemene voorwaarden erkent de klant deze te hebben ontvangen, begrepen en aanvaard.

Er kan enkel van deze algemene voorwaarden afgeweken worden na wederzijds schriftelijk akkoord tussen partijen.

Artikel 4 Meerwerken

4.1 Onder meerwerk wordt verstaan elke wijziging aan de overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering, elke handeling, levering, werk of verandering van hoeveelheden die niet in de offerte beschreven is.

4.2 Meerwerken op verzoek van de klant worden aangerekend in regie of tegen vaste prijs. Bij gebreke aan vaste prijs, geldt de aanrekening in regie.

4.3 Indien de klant een opdracht verleent om werken uit te voeren zonder dat de aannemer kennis heeft van alle relevante informatie op het ogenblik van de offerte, dan aanvaardt de klant om de aannemer te vergoeden voor alle meerwerken die voortvloeien uit het later ter kennis krijgen van deze informatie. Alle meerwerken die voortvloeien uit deze ongekende relevante informatie worden aangerekend in regie of tegen vaste prijs.

4.4 In afwijking van art. 1793 oud B.W. kunnen meerwerken met alle middelen van recht worden bewezen.

Artikel 5 Prijsherziening

Tussen het moment waarop de offerte door de klant getekend is en het moment waarop een bepaalde schijf of factuur betaald moet worden, kan de prijs uit de oorspronkelijke offerte herzien worden volgens de evolutie van de materiaalprijzen. Dit gebeurt op basis van de volgende prijsherzieningsformule:

p = P x [a x (i-2021 : I-2021) + c ]

Legende:

·         p = nieuw en herziend bedrag

·         P = oorspronkelijk bedrag

·         a = het percentage van de materiaalkosten in de totale bouwsom, 80 %

·         i = maandelijkse prijsindex van het gebruikte materiaal, voor de maand die de maand van de prijsoverhandiging voorafgaat.

·         I = index die een maand voor het begin van de werken van toepassing was.

·         c = het percentage van de bouwsom dat niet wordt herzien, 20 %

Artikel 6 Voorschot

Vóór de start van de uitvoering van de werken, kan door LOOKCHIC SCHILDERWERKEN een voorschot worden gevraagd aan de klant. Het voorschot bedraagt 30% van het totaalbedrag van de offerte. Zodra het voorschot door LOOKCHIC SCHILDERWERKEN ontvangen is, worden de werken opgestart of worden in voorkomend geval de nodige bestellingen geplaatst.

Bij gebreke aan betaling van het voorschot door de klant zal LOOKCHIC SCHILDERWERKEN de overeenkomst als niet definitief beschouwen en niet overgaan tot het uitvoeren van de werken noch in voorkomend geval de nodige bestellingen doen.

LOOKCHIC SCHILDERWERKEN behoudt zich het recht voor om tussentijds, rekening houdend met de vordering van de werkzaamheden, bijkomende voorschotten te vragen.

Artikel 7 Betalingsvoorwaarden

7.1 Al de facturen van LOOKCHIC SCHILDERWERKEN zijn betaalbaar 15 kalenderdagen na factuurdatum.

7.2 Alle klachten betreffende de factuur moeten binnen de 10 kalenderdagen na factuurdatum en gemotiveerd bij aangetekend schrijven aan LOOKCHIC SCHILDERWERKEN worden gemeld, zo niet wordt de factuur geacht zonder voorbehoud te zijn aanvaard.

7.3 Indien een factuur in haar geheel en/of gedeeltelijk niet betaald is op de vervaldag, is de klant die onderneming is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een verwijlintrest verschuldigd op het openstaande bedrag. Deze verwijlintrest wordt bepaald conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties dewelke semestrieel gepubliceerd wordt in het Belgisch Staatsblad.

Voor ondernemingen zal eveneens een schadeloosstelling verschuldigd tot dekking van de invorderingskosten, conventioneel bepaald op 10% van de uitstaande schuld met een minimum van 150,00 EUR per factuur.

7.4 Indien de klant een consument is, zal deze eerst een kosteloze herinnering ontvangen, waarbij LOOKCHIC SCHILDERWERKEN de wettelijke wachttermijn van 14 kalenderdagen in acht zal nemen alvorens verwijlintresten en het schadebeding te kunnen opeisen. Ingeval LOOKCHIC SCHILDERWERKEN gerechtigd is om een verwijlintrest aan te rekenen, kan geen enkele andere betaling worden gevorderd van de consument dan de verwijlinteresten die niet hoger mogen zijn dan de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Indien LOOKCHIC SCHILDERWERKEN gerechtigd is een schadebeding aan te rekenen, zal deze voor elke schuld tot €150 een bedrag van 20,00 EUR zijn. Voor elke schuld tussen 150,01 EURO en 500 EUR zal een schadevergoeding van 30,00 EUR worden gevraagd plus 10% van het bedrag dat voor die schijf verschuldigd is. Voor elke schuld hoger dan 500,01 EUR zal een schadevergoeding van 65,00 EURO worden gevraagd, vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf hoger dan 500,01 EUR en dit zonder meer dan 2.000,00 EUR te bedragen. Gedeeltelijke betalingen zullen eerst worden aangewend ter dekking van de kosten, interesten en schadevergoeding om daarna in mindering te worden gebracht van de hoofdsaldi.

Indien LOOKCHIC SCHILDERWERKEN gehouden zou zijn bedragen te betalen aan de klant die consument is, geldt dezelfde regeling inzake schadevergoeding en intresten in het voordeel van de klant en lastens LOOKCHIC SCHILDERWERKEN.

7.5 In afwijking van art. 1583 oud Burgerlijk Wetboek, blijven alle verkochte goederen, niettegenstaande enig strijdig beding, eigendom van LOOKCHIC SCHILDERWERKEN tot op het tijdstip van de volledige betaling van de prijs en zijn bijhorigheden.

Artikel 8 Water-elektriciteit-toegang tot relevante vertrekken van het pand

8.1 Het is essentieel dat water en elektriciteit voor de aanvang der werken aanwezig zijn en dat er een stroompunt zo dicht mogelijk bij de werf ter beschikking wordt gesteld, alsook dat LOOKCHIC SCHILDERWERKEN de toegang wordt verleend tot alle hiervoor relevante vertrekken van het pand. LOOKCHIC SCHILDERWERKEN zal in voorkomend geval de lift of trappen van het gebouw gebruiken.

8.2 Per dag vertraging in de voorziening van het water, elektriciteit of toegang tot het desbetreffend pand wordt er een forfaitair bedrag van 125€ excl. btw aangerekend op de eerstvolgende factuur.

8.3 Indien er na meer dan 10 kalenderdagen na de startdatum van de werken geen water- of elektriciteitsvoorzieningen aanwezig zijn, zal LOOKCHIC SCHILDERWERKEN de klant schriftelijk in gebreke stellen om hieraan te verhelpen binnen de 10 kalenderdagen na hiertoe te zijn aangemaand.

8.4 Indien hierna nog steeds geen voorziening van het water of elektriciteit of toegang tot het desbetreffend pand wordt verschaft, kan LOOKCHIC SCHILDERWERKEN de overeenkomst van rechtswege ten nadele van de klant ontbinden. LOOKCHIC SCHILDERWERKEN stuurt in dit geval een aangetekende brief met de vermelding van ontbinding van de overeenkomst. De postdatum van deze brief geldt dan als datum van ontbinding van de overeenkomst lastens de klant.

Een vergoeding aan LOOKCHIC SCHILDERWERKEN is dan verschuldigd die gelijk is aan de uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen voor de betrokken werf, te verhogen met een schadevergoeding van 20% op de prijs van de niet uitgevoerde werken.

8.5 Ingeval de klant een consument is, geldt dit artikel eveneens wederkerig in het voordeel van de klant.

Artikel 9 Aanvang van de werken en uitvoeringstermijn

9.1 De datum van de aanvang der werken zal in overleg en met akkoord van de klant worden bepaald. Deze datum zou volgens noodzaak van de planning kunnen worden gewijzigd. LOOKCHIC SCHILDERWERKEN zal de klant hiervan op de hoogte brengen en partijen zullen gezamenlijk een nieuwe datum van aanvang der werken bepalen. Het niet naleven van de aanvangsdatum door LOOKCHIC SCHILDERWERKEN kan in geen geval worden ingeroepen om enige schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst te eisen.

9.2 De uitvoeringstermijn wordt steeds in onderling overleg bepaald, rekening houdende met de levertermijn van de materialen, de omvang en de complexiteit van de werken. Wanneer er geen uitvoeringstermijn in bijzondere voorwaarden werd overeengekomen, zullen de werken uitgevoerd worden binnen een redelijke termijn.

9.3 De tijdelijke onderbreking van de werken wegens overmacht of op bevel of door toedoen van de klant brengt van rechtswege en zonder schadevergoeding een verlenging van de redelijke uitvoeringstermijn met zich mee, en dit met een periode gelijk aan de duur van de onder­breking, vermeerderd, met de tijdsspanne dewelke normaal nodig is om de werken op de werf weer op te starten. LOOKCHIC SCHILDERWERKEN is dan niet meer gebonden aan de bedongen uitvoeringstermijn onverminderd de mogelijkheid dat er zich een prijsverhoging overeenkomstig bepaling 5 zou voordoen.

Wanneer de klant tijdens de uitvoering van de overeenkomst meerwerken opdraagt, be­houdt LOOKCHIC SCHILDERWERKEN zich eveneens het recht voor, een verlenging van de redelijke uitvoeringstermijn te vorderen.

Artikel 10 Uitvoering van de werken

10.1 Parkeer- en afzetplaats

Indien parkeerplaatsen zich op de openbare weg bevinden, zal LOOKCHIC SCHILDERWERKEN instaan om deze te reserveren. De daaraan verbonden kosten en/of taksen, worden door LOOKCHIC SCHILDERWERKEN doorgerekend aan de klant.

De klant dient ervoor te zorgen dat de materialen bij aankomst op de werf onmiddellijk op een veilige manier kunnen worden gestockeerd. De afzetplaats moet steeds vlot bereikbaar en vrij van hindernissen.

Indien de klant toelaat dat LOOKCHIC SCHILDERWERKEN de wagens parkeert op zijn oprit, dient de klant er zeker van te zijn dit kan zonder schade.

10.2 Voorzorgen te nemen door de klant

De nodige maatregelen om beschadiging of bevuiling te voorkomen, komen ten laste van de klant. De klant dient dan ook alle voorzorgen te nemen om schade aan zijn inboedel te verhinderen, zal alle meubilair verwijderen en kwetsbare materialen afschermen. LOOKCHIC SCHILDERWERKEN voorziet vloerbescherming.

Indien er vuil door de werken naar binnen wordt gebracht, dient de klant in te staan voor het poetsen. Op het einde van de werken kan het zijn dat er restafval overblijft. De klant zal hier tevens voor instaan.

10.3 Opmeting

Alle opmetingen, inclusief de opmetingen die niet in een oppervlaktemaat worden uitgedrukt, worden vol gemeten. Dit wil zeggen dat de oppervlakten van ramen en andere openingen niet in mindering worden gebracht. Openingen die 10 m² overschrijden worden voor 50% afgetrokken van de opmeting. Uitspringende delen worden eveneens in volle oppervlakte meegerekend. De afgewerkte muren worden opgemeten tot op vloerniveau. De gedane opmetingen door de aannemer kunnen steeds het voorwerp uitmaken van een tegensprekelijke nameting. Voor afmetingen die de aannemer werden overgemaakt door de klant of door derden, heeft de aannemer het recht deze tijdens of na de uitvoering te verifiëren en in geval van afwijking te verrekenen. De aannemer kan de afmetingen slechts correct nemen indien de voorafgaande werken correct zijn uitgevoerd en schildersklaar zijn. Bij het niet-schildersklaar zijn van de betreffende muren zal LOOKCHIC SCHILDERWERKEN deze zelf conform de standaard in orde brengen en gaat de klant er uitdrukkelijk mee akkoord dat deze meerkosten aan hem worden doorgerekend.

10.4 Gebruikte materialen

LOOKCHIC SCHILDERWERKEN behoudt zich het recht voor bestelde materialen door een gelijkwaardig alternatief te vervangen, wanneer de productie door de fabrikant zou zijn stopgezet of gewijzigd, of wanneer zijn beroepskennis zich hiertoe beweegt. Dit geeft aan de klant geen reden tot het vorderen van een schadevergoeding.

Artikel 11 Tijdelijke onderbreking van de werken

11.1 Wanneer op bevel of door toedoen van de klant of van zijn aangestelden of door derden die in opdracht van de klant werken de uitvoering van de overeenkomst wordt onderbroken, om andere redenen dan overmacht, zal LOOKCHIC SCHILDERWERKEN de klant schriftelijk in gebreke stellen om de onderbreking te beëindigen en hieraan te verhelpen binnen de 10 kalenderdagen na hiertoe te zijn aangemaand.

11.2 Indien hierna de onderbreking nog steeds voortduurt, kan LOOKCHIC SCHILDERWERKEN de overeenkomst van rechtswege ten nadele van de klant ontbinden. LOOKCHIC SCHILDERWERKEN stuurt in dit geval een aangetekende brief met de vermelding van ontbinding van de overeenkomst. De postdatum van deze brief geldt dan als datum van ontbinding van de aannemingsovereenkomst lastens de klant.

Een vergoeding aan LOOKCHIC SCHILDERWERKEN is dan verschuldigd die gelijk is aan de uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen voor de betrokken werf, te verhogen met een schadevergoeding van 20% op de niet uitgevoerde werken.

 

11.3 Wanneer op bevel of door toedoen van de klant of van zijn aangestelden of door derden die in opdracht van de klant werken de uitvoering van de overeenkomst gedurende een periode van ten minste 30 kalenderdagen wordt onderbroken, en de overeenkomst werd niet ontbonden, zal de klant een voorschot op de lo­pende betalingsschijf aan LOOKCHIC SCHILDERWERKEN dienen te betalen, ter waarde van de al uitgevoerde werken, dit alvorens de werken opnieuw worden hervat.

11.4 Wanneer een (deel van een) factuur door de klant niet tijdig wordt betaald, behoudt LOOKCHIC SCHILDERWERKEN zich het recht voor om de uitvoering van de nog uit te voeren werken zelf te onderbreken tot de factuur volledig is betaald. LOOKCHIC SCHILDERWERKEN zal de klant hiervan in kennis stellen.

Aangezien dergelijke onderbreking door toedoen van de klant is, kan de klant geen vergoeding wegens vertraging vorderen.

11.5 In geval van onderbreking van de werken om bovengenoemde reden is LOOKCHIC SCHILDERWERKEN verplicht de reeds uitgevoerde werken in goede staat te bewaren.

11.6 Indien LOOKCHIC SCHILDERWERKEN door deze onderbreking schade lijdt (zowel rechtstreekse als onrechtstreeks), zal de klant deze schade dienen te vergoeden.

11.7 Ingeval de klant een consument is, geldt dit artikel eveneens wederkerig in het voordeel van de klant indien de onderbreking te wijten zou zijn aan LOOKCHIC SCHILDERWERKEN.

Artikel 12 Veiligheidscoördinatie

Behoudens andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet zijn bekend op het moment waarop de offerte wordt overhandigd niet begrepen in de offerteprijs.

Artikel 13 Oplevering

13.1 Zodra de werken beëindigd zijn, dient de klant over te gaan tot de oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van het totaalbedrag van de werken beloopt, kunnen in geen enkel geval worden ingeroepen om de oplevering te weigeren.

13.2 Als de klant nalaat aan de oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegen­woordigen binnen 15 kalenderdagen na hierom verzocht te zijn, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze voormelde periode van 15 kalenderdagen.

13.3 De oplevering houdt de goedkeuring in door de klant van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit.

13.4 De werken die opleveringsklaar zijn bevonden worden vermoed, tot bewijs van het tegendeel, zo te zijn geweest op de datum bepaald voor hun voltooiing of op de datum van de werkelijke voltooiing die LOOKCHIC SCHILDERWERKEN in zijn verzoek om oplevering vermeld heeft, door de ingebruikname van de werken of de betaling van de factuur.

Artikel 14 Risico-overdracht

De door de artikelen 1788 en 1789 van het oud Burgerlijk Wetboek beoogde overdracht van risico’s vindt plaats naarmate de uitvoering van de werken of de levering van de materialen vordert.

Artikel 15 Klachten

Om in aanmerking genomen te worden, moeten klachten met betrekking tot de geleverde werken, in het geval de geleverde werken nog niet werden gefactureerd, per aangetekend schrijven naar het adres van de zetel van LOOKCHIC SCHILDERWERKEN verstuurd worden en dit binnen een termijn van 10 kalenderdagen, te rekenen vanaf de kennisname van de niet-conformiteit van de prestaties.

Ingediende klachten geven de klant niet het recht de nakoming van zijn betalingsverplichtingen jegens LOOKCHIC SCHILDERWERKEN op te schorten. Indien de klacht van de klant gegrond blijkt, zal de aansprakelijkheid zoals omschreven in bepaling 17 mogelijks van toepassing zijn.

Artikel 16 Garantie

Op onderhoudsschilderwerk rust een garantieperiode van 2 jaar, voor nieuwbouwschilderwerk 5 jaar.

De garantie wordt verleend bij een normaal degradatieproces van de schilderwerken. Het eerste jaar na de uitgevoerde werken mag een degradatie van maximum 5% aan de schilderwerken optreden, waarbij elk jaar een degradatie van 5% wordt bijgerekend.

Externe elementen zoals lekkages en problemen met de ondergrond  (niet-limitatieve opsomming) kunnen een effect hebben op het normaal degradatieproces van de verf en doen de garantie dan ook vervallen.

Ingediende klachten geven de klant niet het recht de nakoming van zijn betalingsverplichtingen jegens LOOKCHIC SCHILDERWERKEN op te schorten. Indien de klacht van de klant gegrond blijkt, zal de aansprakelijkheid zoals omschreven in bepaling 17 mogelijks van toepassing zijn.

Artikel 17 Aansprakelijkheid

17.1. Aansprakelijkheid voor uitvoering van de werken

LOOKCHIC SCHILDERWERKEN is aansprakelijk voor de goede uitvoering van de in deze aannemingsovereenkomst omschreven werken. Hij kan op geen enkele wijze aansprakelijk zijn voor het concept van en de controle op de uitgevoerde werken.

LOOKCHIC SCHILDERWERKEN kan niet aansprakelijk gehouden worden tot het vergoeden van enige schade die een direct dan wel indirect gevolg is van een gebeurtenis die buiten haar macht ligt, zoals omschreven in bepaling 20 en aldus niet aan haar kan worden toegeschreven.

Wanneer bepaling 20 niet van toepassing is en LOOKCHIC SCHILDERWERKEN toch aansprakelijk zou zijn voor enige directe en bewezen schade, dan zal de aansprakelijkheid van LOOKCHIC SCHILDERWERKEN resulteren in volgende opties:

1)    het herstel in natura of vervanging van het goed, of

2)    het betalen van een schadevergoeding.

De schadevergoeding zal in elk geval beperkt zijn tot het bedrag van de door de verzekeraar van LOOKCHIC SCHILDERWERKEN gedane uitkering betreffende.

Indien evenwel de verzekeraar niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering van LOOKCHIC SCHILDERWERKEN wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van LOOKCHIC SCHILDERWERKEN, behoudens ingeval van opzet, fraude, bedrog of zware fout, beperkt tot maximaal het deel van het factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

Behoudens in geval van opzet, fraude, bedrog of zware fout is LOOKCHIC SCHILDERWERKEN niet aansprakelijk voor enige gevolgschade onder welke vorm dan ook (zoals o.m. maar niet limitatief: winstderving, verlies aan inkomsten, reputatieverlies, personeelskosten, …).

Bij herstellingen aan schilderwerken kan een kleurverschil optreden. Deze kleurverschillen kunnen de aannemer niet ten laste worden gelegd.

17.2 Aansprakelijkheid voor geleverde en gebruikte producten

LOOKCHIC SCHILDERWERKEN is niet aansprakelijk voor geringe wijzigingen aan materiaal door de fabrikant en die eigen zijn aan het productieproces, tenzij uit de overeenkomst uitdrukkelijk zou blijken dat de kleur of het design een wezenlijk bestanddeel van de overeenkomst uitmaakt voor de klant.

17.3. Aansprakelijkheid voor de zichtbare gebreken

Na de oplevering kan LOOKCHIC SCHILDERWERKEN niet meer aansprakelijk worden gesteld voor zichtbare gebreken.

17.4. Aansprakelijkheid voor de lichte verborgen gebreken

Gedurende de periode van 6 maand na de oplevering waarborgt LOOKCHIC SCHILDERWERKEN de verborgen gebreken voor zover de klant tijdig en voor het einde van deze periode er per aangetekende brief aan LOOKCHIC SCHILDERWERKEN kennis van geeft.

Herstellingen worden steeds beperkt tot de rechtstreeks aangetaste en door LOOKCHIC SCHILDERWERKEN geplaatste materialen, met uitsluiting van alle andere schade, zoals o.a. gevolgschade.

Desgevallend zal de eventuele schadevergoeding steeds beperkt blijven tot een terugbetaling van de prijs die LOOKCHIC SCHILDERWERKEN mocht ontvangen.

In ieder geval is elke rechtsvordering uit hoofde van de klant is niet meer gegrond na het verstrijken van 3 maanden na de ontdekking van de lichte verborgen gebreken.

17.5. Burenhinder

De klant is aansprakelijk voor burenhinder op grond van artikel 3.101 Burgerlijk Wetboek.

LOOKCHIC SCHILDERWERKEN zal de klant vrijwaren voor diens eventuele aansprakelijkheid voor burenhinder op grond van artikel 3.101 Burgerlijk Wetboek in een procedure ingesteld tegen de klant wegens verstoring van het evenwicht tussen naburige eigenaars.

Artikel 18 Eénzijdige beëindiging door de klant

18.1 De klant kan te allen tijde, zelfs tijdens de uitvoering van de werken, de tot stand gekomen overeenkomst verbreken, mits hij de aannemer volledig schadeloos stelt conform art. 1794 oud Burgerlijk Wetboek.

18.2 De klant zal de reeds geleverde en/of bestelde materialen en reeds geleverde prestaties dienen te vergoeden. De klant dient bovendien een schadevergoeding van 20% op de prijs van de niet-uitgevoerde werken te betalen.

Artikel 19 Buitengerechtelijke ontbinding

De overeenkomst kan tevens door iedere partij worden beëindigd met onmiddellijke ingang zonder inachtneming van enige opzegtermijn noch schadevergoeding in geval van een van de volgende omstandigheden:

·         de andere partij een gerechtelijk reorganisatie aanvraagt of gelijkaardig is gestart of in staat van faillissement wordt verklaard;

·         aan de andere partij uitstel van betaling wordt verleend;

·         de andere partij wordt ontbonden of opgeheven of overgenomen;

·       de andere partij tekort schiet in de nakoming van haar verplichtingen, en behoudens andersluidende bepalingen in huidige overeenkomst, deze partij na schriftelijk in gebreke te zijn gesteld door de andere partij, binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de ingebrekestelling haar verplichtingen niet nakomt.

Artikel 20 Overmacht

Er is sprake van overmacht wanneer LOOKCHIC SCHILDERWERKEN haar verplichtingen niet kan nakomen tijdens een periode waarin het vervullen ervan wordt vertraagd of onmogelijk gemaakt door omstandigheden waarover zij geen redelijke controle heeft, met inbegrip van, maar niet beperkt tot: brand, overstroming, oorlog, embargo, staking, rellen, onvermogen om materialen en transportfaciliteiten te bekomen, een epidemie of pandemie, of de tussenkomst van een overheidsinstantie (niet-limitatieve opsomming).

In geval van overmacht wordt de uitvoering van de aannemingsovereenkomst geschorst.

Indien de overmachtssituatie langer dan 30 kalenderdagen duurt, heeft LOOKCHIC SCHILDERWERKEN het recht om, na kennisgeving aan de klant, haar verplichtingen tot uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen, zonder dat de LOOKCHIC SCHILDERWERKEN hiertoe een schadevergoeding zou zijn verschuldigd en zonder dat daartoe een rechterlijke tussenkomst vereist zal zijn. Wel zal de klant dienen de bestelde/gekochte materialen door de aannemer en de tot op dat ogenblik geleverde prestaties dienen te vergoeden.

Artikel 21 Hoofdelijkheid

Indien de overeenkomst tot stand komt tussen LOOKCHIC SCHILDERWERKEN en twee of meer klanten, dan zijn die klanten jegens LOOKCHIC SCHILDERWERKEN hoofdelijk aansprakelijk  en solidair gehouden voor de nakoming van hun verplichtingen onder de overeenkomst.

 

Artikel 22 Aflijning – Splitsbaarheid – onafhankelijkheid van de bepalingen

Indien één of meerdere bepalingen van huidige voorwaarden geheel of gedeeltelijk onwettig, nietig of onafdwingbaar zou worden verklaard, zal de betreffende bepaling (resp. gedeelte ervan) geen deel meer vormen van huidige voorwaarden. De wettigheid, geldigheid of afdwingbaarheid van de overige bepalingen van huidige voorwaarden (resp. het overig gedeelte van de bepaling) blijven alsdan behouden en bindend tussen partijen. Partijen verbinden er zich alsdan te goeder trouw toe te onderhandelen om de onwettige, nietige of onafdwingbare bepaling te vervangen door een wettig, geldige en afdwingbare bepaling die zoveel als mogelijk aansluit bij de initiële bedoeling van de partijen.

 

Artikel 23 Toepasselijk recht en geschillen

Alle geschillen tussen partijen worden beheerst door het Belgische recht.

In geval de klant een onderneming is, zijn de rechtbanken bevoegd van het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van LOOKCHIC SCHILDERWERKEN gelegen is. In geval de klant een consument is, zijn de rechtbanken bevoegd van de woonplaats van de consument.